سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:::::: یادمان باشد ... :::::

حرمت ماه در حضور خادمش شکست ..

    نظر

 

چند روز پیش به دلایلی رفته بودم سر لوکیشن سریال رمضانی سیما . همون سریالی که به اسم "  روح"   معروف شده و بازیگر نقش اولش هم امیر حسین نام داره .

خلاصه طبق معمول این جریانات که عوامل هیچ ربطی به محتوا ندارند یعنی موضوع فیلم میتونه کاملا مذهبی باشه و حتی ممکنه در مورد یک مرجع یا عالم دینی و یا حتی یک معصوم باشه ولی ظاهر و رفتار و نحوه تعاملات عوامل دست اندر کار ( البته نه همه !  اما تعداد قابل توجهی ) میتونن شبیه فیلم های عشقی هالیوودی باشن . مهم نیست در مورد یک شخصت دینی داری بازی میکنی یا یک قاتل و یا حتی یک مادر یا پدر مظلوم و .....

مهم اینه که در بخش تولید ما افرادی مشغول هستند ( مجددا عرض میکنم همه نه اما تعداد قابل توجه )  که هیچ سنخیتی با موضوعا پیش پا افتاده فرهنگی و حتی رفتاری ندارن !

نداشتن حجاب  خدارو شکر! به جلوی دوربین هم رسیده و دیگه محدود به پشت دوربین نیست . صدا کردن اسم کوچیک خانم آقا هم که کلا موضوع قابل بحثی نیست چون اگر بگی خانم فلانی ، کل عوامل و حتی تماشاچی ها فکر میکنن داری متنتو میخونی و تمرین میکنی ! بنماند باقی قضایا که در سینما فحشا ، اختلاط معنی دار زن و مرد ، نمادها و علائم پورنو و حتی فرق بصورت خیلی جدی داره ترویج میشه و اصلا تعارف برانگیر نیست و نمیشه گفت گربه بوده ! .

بگذریم ... غرض از نوشتن  این سیاهه موضوع دیگری بود که شاید هفت هشت ماهی در گیر اون بودم . و اون موضوع  " نـــاجـــا "  هست . خط قرمزی که نمیشه خیلی بهش پرداخت چون با ی ماشین با کلاس مدل 2010 میان دنبالت و به جرم اقدام بر علیه امنیت ملی ، خدشه دار کردن چهره خدوم پلیس ، جلو رفتن از خطوط چند رنگ و .... 

اما اصل مطلب ، اشکالی که من بر اساس شواهد عینی و حتی صحبت های مختلفی که با مردم انجام دادم  به ناجا وارد میدونم . عدم رعایت برخی موارد در خود ناجا لطمه جبران ناپذیری به قانون / رفتار اجتماعی شهروندان و حتی نحوه انجام افعال خلاف مختلف میشه .

براتون مثال میزنم ، یک روز که از صبح باید تا عصر در خیابان های مختلف اینور آنور میرفتم تصمیم به گرفتن آمار پلیس های موتور سواری کردم که کلاه ایمنی بر سر نداشته و یا به عقب موتور خود ( نزدیک چراغ گردان ) آویزان کرده اند . به جرات میتونم بگم بیش از 100 نفر  موتورسوار راهنمایی رانندگی ، پلیس 110 / پلیس کلانتری / پاسبخش پلیس دیپلماتیک و ..... مشاهده شد که بدون کلاه مشعول تردد در شهر هستند .

و البته کلیه این تردد ها جلوی چشم مردم و در حضور پلیسهایی بود که به موتور سواران مختلف تذکرات ایمنی بخش و ارشادی در خصوص استفاده از کلاه میدادن !

باقی جریان قابل حدسه ... وقتی در ناجا قانون هست ، ابلاغ میشه ، بعضا برخورد هم میشه اما در کل اجرا نمیشه از مردم نمیشه توقع داشت که رعایت کنند و پلیس رو هم مقتدر در اجرای قانون بدونن . اقتدار فقط پلیس سیاه پوش نیروی ضربت و ماشین شیشه دودی نیست .

آمار مختلفی هست از مواردی  که شخصا شما  در محل های مختلف حضور داشتید میتونه مهم باشه  و خمین زدن و راهت کنه  . متاسفانه پلیس ما در رفتار اجتماعی در برخی حوزه ها نه تنها قانون نماد نیست  بلکه خود قانون شکن نیز هست .

بدیهی است که ناجا میتونه ی نامه بزنه و آماری از  کشف قتلها و پیداشدن اموال سرقتی و کلاسهای عقیدتی و غیره بده در جواب من و بگه یکی دو نفر پلیس حواس پرت اونم به دلیل فشار ماموریتها و حجم خدمتها یادشون رفته بوده کلاه بزارن و فلان و بهمان .... اما جناب آقای ناجا ! نخیر اینطور نیست .

پلیس ارشاد شما در ورودی متروی چهارراه  ولیعصر  از جهت رفتار شناسی و گزاره های تعاملات روانی اجتماعی  باعث بدبینی مردم به پلیسه نه اقتدار و امنیت ! باعث لطمه به چادره نه حجاب ! برای امر به معروف و نهی از منکر شرایطی هست ... برای برخورد با یک ناهنجاری فرهنگی رفتاری در حضور مردم در یک مکان شلوغ راه هایی هست .... بگذریم

رفتار اجتماعی پلیس در شهر میتونه 80% چهره پلیس رو تغییر بده ، ماشین و دستگاه و ابزار نه اقتدار آوره و نه رعب انگیز برای مردم . مردم شما رو نماینده تامین امنیت خود میدونن نه نیروی قهریه در مواجهه با خود .

بگذریم از این موضوع فرهنگی خاص .

برگردیم به لوکیشن آن سریال معلوم الحال .. آنچه من را به فکر فرو برد و همه آمار و اطلاعات ناجا را در چشمم بی اعتبار کرد این بود که در حضور ماموران ناجا در ماه رمضان و عده ی قابل توجهی که پشت دوربین از مردم تجمع کرده بودند برخی بازیگران و عوامل سیگار و پیپ میکشیدند و ... و این برای پرسنل ناجا اصلا موضوع قابل توجهی نبود . چرا که جوو جضور در یک فیلم و کنار یک بازگر آنچنان آنها را به خود مشغول کرده بود که عکس یادگاری گرفتن مهم تر از توجه به حیثیت ناجا و رفتار اجتماعی آن بود .

 

 

به من مربوط نیست که اون بازیگران ( البته باید بگم بازیگران مطرح سریال که شما تا الان دیده ایدشان نبودند که سیگار میکشیدند ) و عوامل اصلا از حضور ناجا ککشان هم نمی گزید ! یعنی پلیس باشد و نباشد حمید ی نخ بده بزنیم ... ! 

آیا این به عدم جدیت در اجرای قانون / توجه به اصول شرعی خدشه به پیکره ی زحمت کش ناجا در ذهن مردم نیست ؟

اصلا  میگیم مملکت سکولار ! مردم هم بی دین ! آیا پلیس نسبت به آموزشهایی که دیده اینقدر بی تفاوت باید باشد ؟

قتل همانقدر وجه اجتماعی بدی داره که خلاف در حضور یک پلیس ... این ذهنیت رو تأمیم بدید به عدم  اقدام پلیس در جنایت سعادت آباد و .... و توقع مردم ! حرف من کم کاری پلیس نیست ، حرف من یک رفتار کوچیک اما ساخت ذهنیت بزرگ هست  .

 

 

 

البته فکر نکنید من فقط این موضوع را کشف کردم ها !! بلکه بنده به خاطر حدود 6-7 نفری که همه داشتند را جع به این موضوع حرف میزدند آزرده خاطر شده و این مطلب را نوشتم که آری مردم دیدند که پلیس بود ! و در ماه رمضان آن هم در سریال اختصاصی همین ماه حرمت ماه شکسته و پلیس  هم عکس یادگاری گرفت . !

نمبدونم تاکی باید با رفتار های اینچنینی بهانه بدیم دست رسانه های بیگانه و  مردم رو از هوشمندی و اقتدار پلیس در همه عرصه های  فرهنگی نا امید کنیم ! ( برا ی نمونه شما رو ارجاع میدم به جمع کردن ماهواره با راپل و انعکاس اون در رسانه ها آن هم با این عنوان ! "  آیا حریم خصوصی مردم و مشاهده زن و بچه مردم ( حتی ناخواسته ) در هنگام راپل از پنجره مغایر با اصول دینی مردم ایران نیست ؟  )

به نظرم پلیس در حوزه رفتار های اجتماعی باید تجدید نظر کلی کنه این مطلب شاید از 100 صفحه مطلبی بود که با مشاهدات شخصی در مورد حداقل 12 ناهنجاری اجتماعی پلیس در محیط جامعه نوشتم و بیان کردم .

حرف آخر با نا جا :

مردم ما ریز بین و با دقت هستند . جناب ناجا در نحوه حضور خود در شهر و بین مردم حتما حتما حتما تجدید نظر کرده و  جوری حضور پلیس در شهر را برنامه ریزی کنید که بر علیه خودش در ناخوداگاه مردم چیزی ثبت نگردد .

در حوزه رفتار های اجتماعی پلیس نیازمند روشهای جدید و اصلاحات اساسی هستیم . فقط به فکر خرید تفنگ جدیدتر نباشید . رفتار عمومی پلیس خود بازدارنده از انجام جرم و بزه است .

حضور پلیس در برخی موقعیتها نتنها بازدارنده نیست بلکه به چهره پلیس هم خدشه وارد کرده و اجر آن گروه عظیم از خادمین ملت در ناجا را ضایع می کند .

همانظور که همه عوامل یک برنامه تلویزیونی در مجری جلوی دوربین خلاصه می شود در چشم مردم . نیروی پلیس در حال تردد در شهر چه نامه بر وظیفه با درجه سربازی و چه سردار عالیرتبه همه  نماینده یک عنوان و یک موضوع هستند . به رفتار ها و حضور احتماعی پلیس بیشتر و بیشتر و بیشتر دقت کنید . مبادا پلیس در ذهن مردم مقابل دین مردم قرار بگیرد ... رسانه های معاند در این نقشه اند که پلیس را از جلوی دید به جلوی دین مردم بکشند .

و من الله التوفیق